Hjælp med amning, søvn og dagsrytme

27. januar 2010

Alder:
9 mdr.

Hjælp med amning, søvn og dagsrytme

Hej Helen,

Ja, hvor skal man starte…

Det kører bare ikke godt herhjemme med vores lille datter, jeg er begyndt at føle mig som en fiasko af en mor, for (selvom jeg godt ved man ikke skal sammenligne) der er ingen andre babyer på min datters alder der er som hun…

Jeg kan fortælle dig hvordan vores dag ser ud og så tager vi den derfra…

Kl. 8.30-9 vågner fra natten og leger lidt hvorefter hun får morgenmad. Morgenmad består oftest af majsgrød eller risgrød, hun ville ikke have andet… har prøvet med havregrød, øllebrød, bolle og rugbrød.

Kl. 10.30/11 sover formiddagslur, hun bliver ammet inden, jeg har prøvet alt (undtaget at lade hende græde sig selv i søvn) men hvis hun ikke bliver ammet så græder hun og så er der i hvert fald ingen søvn for hun giver sig ikke. Har sågar prøvet at vugge/gå rundt med hende og hun kan/vil alligevel ikke falde i søvn og har så været vågen til næste lur hvor jeg har givet efter og ammet og hun med det samme er faldet i søvn.

Kl. 11.15/11.45 vågner fra formiddagslur (sover mellem 40 min-1 time) og leger lidt. Hun får frokost omkring kl. 13 hvor hun spiser lidt rugbrødshapser + jeg giver hende mos ved siden af da hun ikke bliver mæt af det rugbrød hun spiser (hun kan ikke spise ret meget af det mad hun skal tygge har jeg bemærket)

Kl. 14/14.30 er hun træt og ammes + puttes til middagslur

Kl. 14.45/15.30 vågner (sover mellem 40 min. - 1 time) og leger

Kl. 16 tilbyder jeg hende frugtmos/frugtstænger i hånden men hun vil for det meste ikke have noget af det

Kl. 18 aftensmaden består af vores mad + mos så hun bliver ordentlig mæt.

Kl. 19.30/20 ammes og puttes til natten

Indenfor 1 time vågner hun grædende, jeg tager hende op og hun bøvser (nærmere ”sure opstød”), jeg kan være heldig at jeg kan ligge hende tilbage i hendes seng og hun sover videre ellers bliver hun lysvågen og så kan jeg atter kæmpe med hende de næste par timer om at falde i søvn (kæmpe= ingen bryst, gå rundt, nusse, holde i hånden osv.)

Når hun endelig sover, er kl. oftest 21.30-22.00 og så vågner hun herefter hver 2. time for at blive ammet… det er sådan vores dage/aftener og nætter forløber og det har været sådan de sidste 4-5 måneder.

Hun har fået konstateret væske i ørerne så jeg giver tit efter og ammer hende, da jeg ikke ved om det er fordi hun har smerter hun græder ...

Annonce

... så hjerteskærende, for det er ikke kun brok/hysterisk gråd, det er virkelig ”ked-af-det-gråd”.

Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre, min egen sundhedsplejerske har konstant en løftet pegefinger om, at det bare er fordi vores datter har regnet ud jeg giver efter så hun bliver bare ved med at græde og det kan også godt være, men jeg kan bare ikke lade hende græde og græde (hun græder også når jeg går rundt med hende og det gør hun ellers ikke hvis der ikke er noget galt).

Min mand er ikke til meget hjælp, han har ingen tålmodighed. Vi har snakket om op til flere gange at nu må han ”lære” at putte hende så jeg ikke er afhængig af at skulle være hjemme ALTID når vores datter skal puttes, men når han så har hende og hun græder (og han ikke kan få hende til at stoppe), så giver han op. Hvis jeg er hjemme kommer han ind til mig med hende og siger han har fået ondt i ryggen af at bære rundt på hende og jeg kan bare se han er så irriteret så han kun gør det værre mht. babys humør/søvn. Jeg har også prøvet at gå ud så han ikke bare kunne give hende videre til mig, men så ringer han efter mig og sidder bare og leger med hende og lader hende se tv og blive underholdt til jeg kommer hjem og tager over.

Så det er mig der skal tage kampene hver eneste gang og uden søvn, hvile og overskud generelt så tager jeg oftest den nemme vej og ammer min datter i søvn så jeg selv kan få lidt ro/søvn.

Så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg aner ikke om min datter har ondt i ørerne pga. væsken, om hun har andre problemer eller om jeg bare har givet hende en dårlig vane så hun er blevet afhængig af brystet. Hun elsker simpelthen at blive ammet, hun krammer, nusser og putter hele ansigtet ind til brystet og hvis det var op til hende så kunne hun godt nøjes med kun bryst og undvære alt andet mad… hun kan desuden være stopmæt men bryst siger hun aldrig nej til (derfor har jeg også overvejet om det er fordi hun ved at sutte måske udligner trykket/smerterne i ørerne og derfor helst vil ammes hele dagen?). Hun har aldrig villet have sut + sutteflaske, så det er kun mig der duer.

Hvad skal jeg gøre og hvor skal jeg starte??
Jeg starter på arbejde om et par måneder og har allerede stress over det.. jeg kan ikke hænge sammen nu, hvordan i alverden skal jeg så kunne klare et fuldtidsjob ved siden af.

Kram fra den udmattede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland